يكشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۹، ۰۶:۳۶ ق.ظ
تحقیق مفاهیم و نظریه های رقابت پذیری

تحقیق مفاهیم و نظریه های رقابت پذیری
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 49
حجم فایل: 259 کیلوبایت
قیمت: 20000 تومان
توضیحات:
دانلود تحقیق با موضوع مفاهیم و نظریه های رقابت پذیری،
در قالب word و در 49 صفحه، قابل ویرایش.
در قالب word و در 49 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن:
"کامروایی ملی اکتسابی است، نه موروثی" . مایکل پورتر با نشاندن جمله ی پیشین در طلیعه ی مقاله ی مشهور خود، مزیت رقابتی ملل، فلسفهی وجودی و هدف نهایی مدل الماس را آشکار میسازد. به اعتقاد وی، در عصر حاضر، عناصر اقتصاد کلاسیک اعم از نیروی کار، نرخ بازگشت، و ارزش پولی به تنهایی سببسازِ رشد ملی نیستند؛ بلکه توان رقابتی یک ملت به ظرفیت صنایع آن برای نوآوری و تعادلی بستگی دارد. عناصری که خود به خلق و جذب دانش به عنوان اساس و پایه رقابت در عصر حاضر نیازمندند.از سوی دیگر، پورتر به این مسأله نیز اشاره میکند که تفاوت ملل در ارزشهای ملی، فرهنگی، ساختارهای اقتصادی، نهادها، و تاریخ، سهم بهسزایی در موفقیت رقابتی دارد. به بیان دیگر، تفاوتهای برجستهای در الگوهای رقابتپذیری کشورها وجود دارد؛ هیچ ملتی نمیتواند در تمامی حوزهها و صنایع به رقابت بپردازد .پورتر با بیان گزارههای فوق، اهمیت و نقش پررنگ ملتها در فضای اقتصادی حاضر و ارتباط تنگاتنگ تفاوتها و تمایزهای ملی با دستیابی به مزیتهای رقابتی در این فضا را جلوه میبخشد. گزارههایی که اساس و جوهرهی مدل الماس بوده و تناسب بهرهگیری از مدل مذکور در پژوهش پیشروی را نشان میدهد. لذا در این فصل به بررسی آراء و عقاید دانشمندان دیگر و چرایی انتخاب مدل الماس پورتر می پردازیم.
مفاهیم ابتدایی رقابت پذیری ملل
نظریات مرکانتیلیست ها
مرکانتیلیست ها طرفدار کنترل شدید بر تجارت بودند. آنها سعی داشتند نشان دهند که اهداف کشورها در تضاد با یکدیگر قرار دارند. توجه مرکانتیلیست ها یا سوداگران براساس دیدگاهی مادی گرایانه بیشتر معطوف به ثروت کشورها به عنوان عامل رقابت پذیری ملل بود. مطابق نظر مرکانتیلیست ها ثروت یک کشور از روی موجوی فلزات قیمتی آن کشور ( به ویژه طلا ) اندازه گیری می شد. از دیدگاه آنان یک کشور به کمک طلا و پول می توانست ارتش را تجهیز کند ، وسایل و ابزار و ناوگان مورد نیاز برای یکپارچه نگهداشتن قدرت خویش را فراهم کند و مستعمراتی به دست آورد. بنابراین به منظور جمع آوری طلا ، کشور می بایستی صادرات خود را تشویق و واردات خود را محدود می کرد که در نتیجه تولید و اشتغال ملّی را بالا می برد (غفاری ، 1385).
و . . .
مفاهیم ابتدایی رقابت پذیری ملل
نظریات مرکانتیلیست ها
مرکانتیلیست ها طرفدار کنترل شدید بر تجارت بودند. آنها سعی داشتند نشان دهند که اهداف کشورها در تضاد با یکدیگر قرار دارند. توجه مرکانتیلیست ها یا سوداگران براساس دیدگاهی مادی گرایانه بیشتر معطوف به ثروت کشورها به عنوان عامل رقابت پذیری ملل بود. مطابق نظر مرکانتیلیست ها ثروت یک کشور از روی موجوی فلزات قیمتی آن کشور ( به ویژه طلا ) اندازه گیری می شد. از دیدگاه آنان یک کشور به کمک طلا و پول می توانست ارتش را تجهیز کند ، وسایل و ابزار و ناوگان مورد نیاز برای یکپارچه نگهداشتن قدرت خویش را فراهم کند و مستعمراتی به دست آورد. بنابراین به منظور جمع آوری طلا ، کشور می بایستی صادرات خود را تشویق و واردات خود را محدود می کرد که در نتیجه تولید و اشتغال ملّی را بالا می برد (غفاری ، 1385).
و . . .
فهرست مطالب:
مقدمه
2-1 مفاهیم ابتدایی رقابت پذیری ملل
2-1-1 نظریات مرکانتیلیست ها
2-1-2 نظریه مزیت مطلق
2-1-3 نظریه مزیت نسبی
2-1-4 نظریه هکشر – اوهلین
2-2 روند ظهور رقابت پذیری
2-3 طبقه بندی مفاهیم رقابت پذیری نوین
2-4 تعریف رقابت پذیری
2-5 فهرست و جداول رقابت پذیری
2-6 مدلهای رقابت پذیری ملل
2-6-1 مدل الماس مایکل پورتر (1990)
2-6-2 مدل الماس دانینگ – پورتر (1991)
2-6-3 مدل الماس مضاعف دوگانه راگمن (1991)
2-6-4 مدل الماس بوش – پورتر (1992)
2-6-5 مدل الماس های چندگانه (1993)
2-6-6 مدل 9 عاملی چو (1994)
2-6-7 مدل الماس مضاعف ثانویه چو ، مون ، کیم (2007)
2-7 تحلیل و طبقه بندی مدلها
2-8 پیشینه کاربردی مدلهای الماس
2-9 مفهوم و اهمیت صادرات
2-10 انواع صادرات
2-10-1 صادرات قطعی
2-10-2 صادرات موقت
2-10-3 صادرات قطعی در حجم تجاری
2-10-4 صادرات قطعی غیرتجاری
2-10-5 صادرات مجدد
2-10-6 ترانزیت خارجی
2-11 تاریخچه توسعه صادرات و فلسفه آن
2-12 صادرات و اهمیت آن
2-13 موانع و مشکلات صادرات
2-14 عملکرد صادراتی
2-15 اهمیت و نقش صادرات غیر نفتی در اقتصاد کشور
2-16 اهمیت صادرات محصولات کشاورزی
2-17 پیشینه موضوع تحقیق
رفرنش درون متنی دارد
2-1 مفاهیم ابتدایی رقابت پذیری ملل
2-1-1 نظریات مرکانتیلیست ها
2-1-2 نظریه مزیت مطلق
2-1-3 نظریه مزیت نسبی
2-1-4 نظریه هکشر – اوهلین
2-2 روند ظهور رقابت پذیری
2-3 طبقه بندی مفاهیم رقابت پذیری نوین
2-4 تعریف رقابت پذیری
2-5 فهرست و جداول رقابت پذیری
2-6 مدلهای رقابت پذیری ملل
2-6-1 مدل الماس مایکل پورتر (1990)
2-6-2 مدل الماس دانینگ – پورتر (1991)
2-6-3 مدل الماس مضاعف دوگانه راگمن (1991)
2-6-4 مدل الماس بوش – پورتر (1992)
2-6-5 مدل الماس های چندگانه (1993)
2-6-6 مدل 9 عاملی چو (1994)
2-6-7 مدل الماس مضاعف ثانویه چو ، مون ، کیم (2007)
2-7 تحلیل و طبقه بندی مدلها
2-8 پیشینه کاربردی مدلهای الماس
2-9 مفهوم و اهمیت صادرات
2-10 انواع صادرات
2-10-1 صادرات قطعی
2-10-2 صادرات موقت
2-10-3 صادرات قطعی در حجم تجاری
2-10-4 صادرات قطعی غیرتجاری
2-10-5 صادرات مجدد
2-10-6 ترانزیت خارجی
2-11 تاریخچه توسعه صادرات و فلسفه آن
2-12 صادرات و اهمیت آن
2-13 موانع و مشکلات صادرات
2-14 عملکرد صادراتی
2-15 اهمیت و نقش صادرات غیر نفتی در اقتصاد کشور
2-16 اهمیت صادرات محصولات کشاورزی
2-17 پیشینه موضوع تحقیق
رفرنش درون متنی دارد
منابع دارد
۹۹/۰۴/۲۲